preloader

بلاگ

فاصله میلگرد در رابیتس کاری

در صنعت ساختمان‌‌سازی، پیش از گچ‌بری یا اجرای سقف کاذب، زیرسازی مناسبی انجام می‌دهند که به آن رابیتس کاری می‌گویند.

فاصله میلگرد در رابیتس کاری
فهرست مطالب

در صنعت ساختمان‌‌سازی، پیش از گچ‌بری یا اجرای سقف کاذب، زیرسازی مناسبی انجام می‌دهند که به آن رابیتس کاری می‌گویند. مفتول و میلگرد نیز دو متریال مهم رابیتس بندی محسوب می‌شوند و بدون وجود آن‌ها این نوع زیرسازی غیرممکن است. هرچند که باید بدانید استفاده از بهترین مواد اولیه بدون رعایت اصول کاری مناسب هیچ تأثیری ندارد؛ برای مثال، اگر متخصص مربوطه فاصله میلگرد در رابیتس کاری را به‌درستی رعایت نکند، استحکام سازه کاهش می‌یابد. 

با این اوصاف، نصب صحیح و اصولی ورقه‌های رابیتس اهمیت بالایی دارد و تنها باید توسط افرادی ماهر در این زمینه انجام شود.

فاصله میلگرد رابیتس

میلگرد یک نوع آهن تقویت‌شده از جنس فولاد است که توانایی تحمل وزن‌های بالا را هم دارد؛ ازاین‌رو، آن را در رابیتس بندی ساختمان‌ها به‌کار می‌برند. درواقع، بدون میلگرد نمی‌توان زیرسازی لازم برای سقف کاذب؛ گچ‌بری و غیره را انجام داد؛ زیرا تنها ماده‌ای است که به تقویت سازه‌ها را کمک می‌کند و استحکام آن‌ها را افزایش می‌دهد. علاوه‌براین، میلگرد رابیتس کاری در برابر عوامل آسیب‌زایی چون آتش و حرارت نیز مقاومت بالایی دارد. همه این ویژگی‌ها باعث شده است تا متخصصان از آن در زیرسازی پروژه‌های گوناگون ساختمان‌سازی خود استفاده کنند.

به‌صورت کلی، فاصله میلگرد در رابیتس کاری ۶۰ سانتی‌متر است، البته اگر سقف کاذب وزن بسیار زیادی داشته باشد یا قرار باشد طرح‌های مختلفی روی آن اجرا شود، فاصله این میلگردها به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد.

مراحل انجام رابیتس کاری

در این بخش، قصد داریم تمام مراحل زیرسازی ساختمان‌ها را نام ببریم تا به این واسطه شما نیز از روند رابیتس بندی و اهمیت فاصله میلگرد رابیتس در پروژه‌های گوناگون مطلع شوید:

مرحله اول: نصب میلگرد مناسب رابیتس کاری

در مرحله اول اجرای رابیتس بندی، میلگردها را به دو صورت زیر با فاصله‌ای معین از سقف آویزان می‌کنند:

جوشکاری

در شیوه اول، میلگردها را از طریق دستگاه جوش به سقف متصل می‌کنند. در این روش، باید از میلگردهایی با قطر ۶ و طول ۲ سانتی‌متر استفاده کرد.

شیوه دفنی

روش دفنی تنها برای سقف‌های کاذب کرومیت یا بتنی اجرا می‌شود؛ زیرا این نوع سقف را نمی‌توان جوشکاری کرد. به‌خاطر داشته باشید که رعایت فاصله میلگرد در رابیتس کاری در مرحله اول بسیار مهم است؛ زیرا عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود سازه از همان ابتدا استحکام پایینی داشته باشد و طی مدتی کوتاه نیز ریزش کند.

مرحله دوم: نصب نبشی‌های باربر

در مرحله دوم زیرسازی، از طریق نبشی‌های باربر، سقف‌های کاذب را به میلگردها متصل می‌کنند تا بار سقف به میلگردها منتقل شود. جالب است بدانید که فاصله نبشی‌ها نیز درست مانند میلگردها اهمیت دارد و نباید به بیش از ۶۰ سانتی‌متر برسد.

مرحله سوم: میلگردهای فرعی

میلگرد‌های فرعی بعد از اجرای دو مرحله دوم در راستای سقف کاذب نصب می‌شوند تا فواصل نبشی‌های باربر را پوشش دهند. رعایت فاصله میلگرد در رابیتس کاری در این بخش نیز اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این نوع میلگردها شکل نهایی سقف را مشخص می‌کنند.

مرحله چهارم: نصب توری

در مرحله چهارم، توری‌های گالوانیزه را به میلگردها وصل می‌کنند. (این توری‌ها نیز خود از طریق مفتول‌هایی بسیار باریک به یکدیگر متصل شده‌اند) برای انجام این مرحله دو راهکار وجود دارد؛ روش اول جوشکاری و شیوه دوم نیز رابیتس بندی توری‌ها است. به‌صورت کلی، متخصصان با توجه به دانش و سلیقه شخصی خود یکی از این روش‌ها را انتخاب می‌کنند؛ بااین‌حال، پیشنهاد ما به شما رابیتس بندی است.

مرحله آخر: گچ‌کاری روی رابیتس

مرحله آخر شامل گچ‌کاری روی رابیتس می‌شود. در این بخش، توری‌ها را با گچ پر می‌کنند؛ سپس رویه آن‌ها را با موادی چون خاک سنگ، سیمان و پودر سنگ می‌پوشانند. در نهایت نیز از طریق یک روکش جدید سطح کار را کاملا صاف و صیقلی می‌کنند.

فاصله میلگرد در رابیتس کاری 2

بررسی کاربردهای رابیتس بندی

رابیتس بندی کاربردهای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش تیرآهن
  • پوشش بتن
  • اجرای نمای ساختمان‌ها
  • مجسمه‌سازی
  • ساخت المان‌های شهری
  • ساخت سقف شیروانی
  • اوپن و آرک برای آشپزخانه منزل
  • آلاچیق
  • از بین بردن ترک‌های ایجاد شده روی دیوارها
  • زیباسازی نمای ساختمان‌ها

توجه داشته باشید که در تمامی این پروژه‌ها باید فاصله میلگرد در رابیتس کاری درست باشد؛ زیرا عدم رعایت این موضوع مشکلات زیادی را درپی دارد. 

چند نکته مهم درباره میلگرد رابیتس کاری که باید به آن توجه داشته باشید

میلگرد مناسب رابیتس کاری از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

  • میلگردها باید از فولاد نرم ساخته شده باشند تا به‌راحتی خم شوند.
  • تمامی میلگردها باید توسط شخصی متخصص نصب شوند؛ زیرا نصب آن‌ها بسیار سخت است و هرکسی توان انجام این کار را ندارد.
  • همیشه قبل از اتصال میلگرد، باید از محل دقیق نصب آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • در پروژه‌های رابیتس کاری، نباید فاصله نبشی‌ها از یکدیگر زیاد باشد؛ زیرا این موضوع نیز بعدها مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.
  • متخصصان باید جوشکاری را با رعایت استانداردهای لازم انجام دهند.
  • تعداد گره توری‌ها باید درست باشد.
  • تمام سطح کار نیز باید تراز باشد.

رعایت این نکات به افزایش کیفیت پروژه کمک بزرگی می‌کند. توجه به برند تولید کننده رابیتس هم در از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال کیفیت رابیتس مسعود یکی از برترین کیفیت هایی است که در حال حاضر در بازار ایران می توانید از آن استفاده کنید. 

فاصله میلگرد در رابیتس کاری 1

عوامل موثر بر قیمت رابیتس بندی

به‌طورکلی، پروژه‌های رابیتس کاری هزینه‌ای نسبتا بالایی دارند؛ اما زمانی که این شیوه را با روش‌های مشابه مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است. بهای رابیتس بندی نیز با توجه به عوامل گوناگونی چون دستمزد گچ‌کار، قیمت متریال مورد نیاز، شرایط پروژه و غیره مشخص می‌شود. برای برآورده کامل هزینه‌ها باید نوع پروژه را بررسی کنید. قیمت راویز یا همان ورقه های رابیتس از دیگر فاکتورهای اثرگذار خواهد بود. 

چرا رعایت فاصله میلگرد در پروژه‌ها اهمیت زیادی دارد؟

همان‌طورکه متوجه شدید، میلگردها تمام بار سقف‌های کاذب را به دوش می‌کشند؛ حال اگر فاصله‌بندی آن‌ها درست نباشند، پروژه با شکست مواجه می‌شود. در این مقاله، سعی کردیم با بیانی ساده به بررسی اهمیت فاصله میلگرد در رابیتس کاری بپردازیم تا اطلاعات شما خوانندگان عزیز نیز در این باره افزایش یابد. توجه به موضوعاتی از این قبیل به افراد کمک می‌کند در زمان انجام پروژه‌های شخصی یا سازمانی خود به اصول مهم دقت کافی داشته باشند تا متضرر نشوند. اگر شما نیز در این زمینه اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام لحظه‌ای قیمت محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید .

سبد خرید
سایت بیکوچار دارای اپلیکیشن اندروید اختصاصی میباشد ،این اپلیکیشن را میتوانید ازینجا دانلود نمایید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من