preloader

بلاگ

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد چیست؟ + نحوه تشخیص و مقایسه

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد درک تفاوت گالوانیزه گرم و سرد برای هر کسی که با آهن گالوانیزه کار می‌کند،

فهرست مطالب

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد

درک تفاوت گالوانیزه گرم و سرد برای هر کسی که با آهن گالوانیزه کار می‌کند، مهم است. اگرچه هدف هر دو فرآیند گالوانیزه گرم و سرد محافظت از فلز در برابر خوردگی است، اما هر کدام خواص و کاربردهای متمایزی دارند. در این مقاله، تفاوت گالوانیزه گرم و سرد از نظر تولید، کاربرد و ظاهر را بررسی کرده و به شما کمک می‌کنیم از روی ظاهر تشخیص دهید که کدام آهن به‌شکل سرد و کدام به‌شکل گرم گالوانیزه شده است.

گالوانیزه‌کردن چیست و چه انواعی دارد؟

گالوانیزه‌کردن شامل ایجاد یک لایه محافظ از «روی» بر روی سطح فلز، برای مقاومت در برابر اکسیداسیون و سایش است. این روش سبب می‌شود فلز استحکام و عمر مفید بیشتری داشته باشد.

دو روش پرکاربرد گالوانیزه‌کردن، گالوانیزه گرم و سرد است که در بین این دو، گالوانیزه‌کردن گرم بیشتر رایج است.

گالوانیزه‌کردن گرم

برای گالوانیزه‌کردن فلز به روش گرم، فلز مورد نظر برای گالوانیزه‌شدن را در حمامی از روی مذاب در دمای حدود 840 درجه فارنهایت (449 درجه سانتی‌گراد) فرو می‌برند. این روش باعث می‌شود که لایه بیرونی فلز ذوب شده و با روی، یک آلیاژ تشکیل دهد. این روش به یکنواخت‌شدن پوشش روی سطح فلز کمک کرده و جدا‌شدن لایه روی را دشوار می‌کند.

گالوانیزه سرد چیست؟

گالوانیزه سرد روش ساده‌تری است که شامل رنگ‌کردن فلز با یک رنگ غنی از روی است. رنگ گالوانیزه را می‌توان با استفاده از قلم مو، غلتک، تفنگ اسپری یا آب‌کاری اعمال کرد. رنگ گالوانیزه برخلاف رنگ‌های معمولی دارای یک جزء پیوندی است که به روی موجود در رنگ اجازه می‌دهد تا به‌صورت مکانیکی به فلز متصل شود. در نتیجه، یک پوشش محکم با سطح حفاظت بالا ایجاد می‌گردد.

 

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد در تولید

همان‌طور که ذکر شد تفاوت گالوانیزه گرم و سرد در تولید این است که در نوع سرد، فلز در دمای متوسط توسط رنگ غنی از روی رنگ می‌شود. سپس، جریانی از هوای فشرده به سطح دمیده می‌شود تا پوشش روی و مواد افزودنی، بسیار محکم به سطح فلز بچسبند و پس از چند ساعت سفت شوند.

اما در مقابل، در گالوانیزه‌کردن گرم، فلز آماده و خشک‌شده در حمام روی با دمای بین 454 درجه سانتی‌گراد و 465 درجه سانتی‌گراد فرورفته و یک آلیاژ روی، روی سطح تشکیل می‌شود. سپس روی اضافی با ارتعاش و سایر مکانیز‌م‌ها از روی فلز پاک شده و محصول در محلول کرومات فرو برده می‌شود تا یک لایه محافظ دیگر روی آن ایجاد شود. بسته به ضخامت مورد نظر لایه گالوانیزه، لازم است زمان غوطه‌وری تنظیم گردد.

 

فرق گالوانیزه گرم و سرد در کاربرد

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد در کاربرد این است که نوع سرد اغلب برای گالوانیزه‌کردن ساختارهای پیچیده، بزرگ و ثابت مانند لوله‌ها، مخازن، وسایل آب‌یاری و پل‌های فلزی استفاده می‌شود. این روش نسبتاً ساده است، به‌همین دلیل است که در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده است.

از حوزه‌های کاربرد گالوانیزه گرم می‌توان به صنایع شیمیایی، خمیر کاغذ، کاغذ، خودروسازی، مخابرات، روشنایی و حمل‌و‌نقل… اشاره کرد. اکثر صنایعی که از این روش استفاده می‌کنند به مقدار زیادی آهن و فولاد نیاز دارند که معمولا در معرض رطوبت زنگ می‌زنند. از آنجا که گالوانیزه گرم کیفیت و مقاومت بیشتری دارد، برای صنایعی که نیاز به دوام بیشتری داشته و می‌توان اجزای آن‌ها را پس از گالوانیزاسیون نصب کرد، استفاده می‌شوند.

 

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم از نظر ظاهری

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم از نظر ظاهری در بافت، ضخامت و پوشش کلی آن‌ها نهفته است:

  • پوشش‌های گالوانیزه گرم دارای روکش خاکستری مات و یکنواخت هستند؛ اما پوشش‌های گالوانیزه سرد در مقایسه با پوشش‌های گالوانیزه گرم، سطح صاف‌تر و براق‌تری دارند.
  • پوشش گالوانیزه گرم به‌طور معمول در مقایسه با گالوانیزه سرد، ضخیم‌تر و بادوام‌تر است.
  • پوشش‌های گالوانیزه گرم به دلیل فرآیند پیوند متالورژیکی با بستر فولادی، بافت زبرتری دارند. اما انواع سرد به دلیل استفاده از پرایمر یا رنگ غنی، ظاهر یکنواخت‌تری نشان می‌دهند.
  • در نوع گرم، پوشش روی سطح دارای یک الگوی کریستالی است که از ویژگی‌های گالوانیزه گرم است، اما آهنی که به‌شکل سرد گالوانیزه شده، یکنواخت‌تر و صاف‌تر است.

 

به‌طور خلاصه، پوشش‌های گالوانیزه گرم معمولاً ظاهری ضخیم‌تر، بادوام‌تر، کمی خشن‌تر، روکش خاکستری مات و الگوی ضخیم‌تری دارند، درحالی‌که پوشش‌های گالوانیزه سرد ظاهری صاف‌تر و براق‌تر با پوشش نازک‌تر دارند و ممکن است بسته به‌نوع آن، براقیت متفاوتی داشته باشند.

 

نحوه تشخیص گالوانیزه گرم و سرد

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد از نظر ظاهری، به شما کمک می‌کند تا این دو نوع فولاد گالوانیزه را از هم تشخیص دهید. وقتی این دو نوع فولاد کنار هم قرار می‌گیرند، به‌خوبی می‌توان تفاوت بین آن‌ها را تشخیص داد. همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید، تفاوت گالوانیزه گرم و سرد این است که نوع سرد، براق و زیباست؛ درحالی‌‌که آهن گالوانیزه‌شده به روش گرم، مات و کدر است.

گالوانیزه‌کردن سرد بهتر است و یا گرم؟

پاسخ به این سوال به‌نوع مصرف وابسته است. به‌طور کلی، گالوانیزاسیون گرم با دوام بیشتری همراه است؛ اما روی همه سازه‌ها قابل اجرا نیست. از طرف دیگر گالوانیزاسیون سرد را می‌توان روی مخازن بزرگ و لوله‌ها پس از نصب اعمال کرد، درحالی‌که چنین امکانی برای گالوانیزاسیون گرم وجود ندارد. نوع گالوانیزاسیون براساس تفاوت گالوانیزه گرم و سرد انتخاب می‌شود.

سخن آخر

گالوانیزاسیون سرد و گرم، هر دو روش‌های موثری برای افزایش دوام آهن و جلوگیری از زنگ‌زدگی آن هستند. اما آهن‌هایی که با این دو روش گالوانیزه می‌شوند از نظر ظاهر، عملکرد و روش تولید با هم فرق دارند. تفاوت گالوانیزه گرم و سرد، منشاء عملکردهای متفاوت این دو است. انتخاب گالوانیزاسیون سرد و گرم باید با توجه به الزامات و شرایط انجام شود. گالوانیزاسیون گرم برای اجزای فلزی که در معرض تنش و رطوبت زیادی هستند و اندازه آن‌ها برای قرار‌گرفتن در حمام روی مناسب است، انجام می‌شود. در مقابل گالوانیزاسیون سرد در مواردی که سازه بسیار بزرگ است و یا نیاز به مقاومت بالایی ندارد، مناسب است.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام لحظه‌ای قیمت محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید .

سبد خرید
سایت بیکوچار دارای اپلیکیشن اندروید اختصاصی میباشد ،این اپلیکیشن را میتوانید ازینجا دانلود نمایید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من