preloader

بلاگ

کاربرد ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یکی از انواع ورق‌های فولادی عرضه‌شده به بازار هستند که عموما طی فرایند نورد گرم تولید می‌شوند. این

10 کاربرد ورق گالوانیزه
فهرست مطالب

ورق گالوانیزه یکی از انواع ورق‌های فولادی عرضه‌شده به بازار هستند که عموما طی فرایند نورد گرم تولید می‌شوند. این ورق‌ها ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و قابل‌توجهی ازجمله مقاومت به خوردگی و رطوبت دارند. کاربرد ورق گالوانیزه طیف بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود و از آن در صنایع مختلفی استفاده می‌کنند. در این مقاله، به شرح کامل ۱۰ مورد از مهم‌ترین این صنایع خواهیم پرداخت.

کاربردهای ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه علاوه‌بر مقاومت به رطوبت و خوردگی، از انعطاف‌پذیری مناسبی برخوردار هستند و به‌همین‌دلیل است که از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده می‌کنند. ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

کاربرد ورق گالوانیزه در خودروسازی

ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی از اصلی‌ترین متریال تولید قطعات مختلف ماشین به‌شمار می‌آید. این ورق‌ها برای تولید بدنه خودرو استفاده می‌شوند؛ زیرا مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی آن‌ها، مانع از زنگ‌زدگی و فرسایش زودرس بدنه ماشین می‌شود. همچنین از ورق‌های گالوانیزه برای تولید ستون و سقف خودرو استفاده می‌کنند.

این ورق‌ها به‌دلیل استحکام بالا و قابلیت شکل‌دهی مناسب، زمینه تولید قطعات باکیفیت بالا و عمر طولانی را فراهم کرده‌اند. کاربرد ورق گالوانیزه تنها به بدنه خودرو محدود نبوده و بلکه این ورق‌ها برای تولید برخی قطعات داخلی مانند سیستم‌های گرمایش و سرمایش، سیستم‌های صوتی و قطعات الکتریکی نیز استفاده می‌کنند.

کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

صنعت ساختمان‌سازی

 مقاومت بالا و انعطاف‌پذیری مناسب ورق گالوانیزه موجب کاربرد گسترده آن در صنعت ساختمان شده است. از این ورق فولادی برای ساخت دیوار و انواع سقف ساختمان ازجمله سقف‌های کاذب استفاده می‌کنند. ورق گالوانیزه به‌دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، مانع از فرسایش و خرابی زودرس اسکلت خانه‌ها می‌شود.

عموما تیر و ستون‌های ساختمان‌ها از ورق‌های فولادی گالوانیزه تولید می‌شوند و دلیل این کار به مقاومت بالا در مقابل شرایط جوی آن‌ها باز می‌گردد. کاربرد ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان‌سازی بسیار گسترده بوده و از آن در تولید درب، پنجره و چهارچوب نیز استفاده می‌کنند.

صنعت برق و الکترونیک

ورق‌های گالوانیزه به‌دلیل داشتن دو ویژگی مهم، از کاربردی‌ترین متریال ساخت قطعات مختلف صنعت برق و الکترونیک به‌شمار می‌آیند.

  1. رسانا بودن
  2. شکل‌پذیری بسیار بالا

از مهم‌ترین کاربردهای این ورق‌های فولادی می‌توان به نردبان‌های کابلی، سینی توری، سینی کابل گالوانیزه، سه‌راهی سینی کابل، تراکینگ فلزی، سینی مشبک، لوله فولادی برق و… اشاره کرد. کاربرد ورق گالوانیزه تنها به موارد نام‌برده شده محدود نبوده و از این متریال برای تولید دستگاه‌های سخت‌افزاری و قطعات مختلف نیروگاه‌های بادی و خورشید نیز استفاده می‌کنند. به‌دلیل انعطاف بالا این ورق‌های فولادی، از آن‌ها در تولید ابزارآلات دقیق مهندسی استفاده می‌شود.

صنعت لوله‌سازی

صنعت لوله‌سازی در اوایل قرن ۲۰ به سمتی حرکت کرد که لوله‌های گالوانیزه جایگزین لوله‌های سنگین و ناکارآمد چدنی و سربی شدند. لوله‌های سربی و چدنی وزن بسیار بالایی داشتند و حمل‌و‌نقل آن‌ها بسیار سخت و هزینه‌بر محسوب می‌شد؛ از طرف دیگر مقاومت آن‌ها نسبت به زنگ‌زدگی و سایر عوامل جوی بسیار پایین بود.

کاربرد ورق گالوانیزه در این زمینه تنها به دلیل وزن پایین آن نبوده، بلکه مقاومت قابل‌توجه آن‌ها نسبت به عوامل طبیعی، شیمیایی و حرارتی از دیگر پارامترهای تأثیرگذار در انتخاب این ورق‌ها به‌شمار می‌‌آیند.

صنعت کشاورزی

یکی از اصلی‌ترین پایه‌های کشاورزی صنعتی و مدرن، استفاده از ابزارآلات دقیق و کاربردی است. بسیاری از این ابزارآلات، از ورق‌های گالوانیزه تهیه می‌شوند؛ برای مثال می‌توان به سیلوهای گالوانیزه در این زمینه اشاره کرد. هزینه کم، نظافت آسان، تهویه مناسب، هزینه تعمیرات پایین، طراحی کاربردی و… از مهم‌ترین دلایل استفاده از این ورق‌های فولادی در تولید سیلوهای گالوانیزه به‌شمار می‌آیند.

علاوه‌بر موارد بالا، از ورق‌های گالوانیزه در تولید تانکرهای آب، ابزارهایی مانند بیل و کلنگ، سوله‌ها، ستون گلخانه‌ها، صفحات پوشش‌دهنده تانکرهای ذخیره آب، تجهیزات دامداری، ساخت سردخانه و… استفاده می‌شود.

صنعت لوازم‌خانگی

تولید انواع لوازم‌خانگی نیز از کاربرد ورق‌ گالوانیزه به‌شمار می‌آید. ورق‌های فولادی گالوانیزه برای ساخت و تولید انواع لوازم آشپزخانه مانند قاب‌های یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی، اجاق‌گاز و… استفاده می‌شوند.

این ورق‌ها برای ساخت و تولید انواع لوازم دکوراتیو مانند تابلوهای دیواری، ست‌های آشپزخانه، قفسه‌های دیواری و… کاربرد دارند. این ورق‌های فولادی به‌دلیل ظاهر زیبا و مقاومت در برابر خوردگی، برای استفاده در دکوراسیون داخلی بسیار مناسب تلقی می‌شوند. ورق گالوانیزه برای ساخت قطعات و بدنه‌های اجزای داخلی و خارجی انواع لوازم گرمایشی و سرمایشی مانند رادیاتور، کولر، بخاری، پکیج و… استفاده می‌شود.

تولید تجهیزات ترافیکی

ورق گالوانیزه به‌دلیل انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر خوردگی، برای ساخت تابلوهای راهنمایی ‌و رانندگی در جاده‌ها و محیط‌های خارجی بسیار مناسب است. این تابلوها باید قادر به تحمل شرایط آب‌وهوایی مختلف، نور خورشید و باران باشند و ورق گالوانیزه به‌عنوان یک ماده پوششی مناسب برای این منظور تلقی می‌شود.

تولید و ساخت تابلوهای اعلانات و تبلیغات در جاده‌ها، پارکینگ‌ها و فضاهای عمومی نیز کاربرد ورق گالوانیزه به‌شمار می‌آیند. ورق‌های گالوانیزه برای تولید نشانگرها، ستون‌ها، پایه‌ها و تجهیزات حفاظتی مانند دستگیره‌ها، پایه‌های حفاظ، نشانگرهای جاده‌ای گاردریل‌ها و… کاربرد بسیاری دارند.

صنعت کابینت‌سازی

ورق گالوانیزه به‌دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی و ضربات، برای ساخت بدنه کابینت‌ها بسیار مناسب تلقی می‌شود. این ورق‌ها معمولا به‌عنوان پوشش خارجی کابینت‌ها استفاده می‌شوند و عملکرد خوبی در محیط مرطوب و گاهی گرم آشپزخانه از خود نشان می‌دهند.

ورق گالوانیزه برای ساخت درب‌های کابینت نیز استفاده می‌شود. این ورق‌ها به‌دلیل قابلیت شکل‌دهی و جوش‌خوردن مناسب، از گزینه‌های بسیار قابل‌توجه ساخت درب‌های کابینت با طرح‌ها و ابعاد مختلف هستند. ورق‌های فولادی گالوانیزه برای تولید دستگیره‌ها و قفسه‌های کابینت‌ها نیز کاربرد دارند.

کاربرد ورق گالوانیزه

صنعت تولید لوازم روشنایی

تولید لوازم روشنایی نیز کاربرد ورق گالوانیزه محسوب می‌شود. بسیاری از لوسترها و چراغ‌های تزییناتی از این ورق‌ها تهیه می‌شوند و براق‌بودن این متریال از مهم‌ترین دلایل انتخاب آن‌ها برای تولید لوازم روشنایی به‌شمار می‌آید؛ همچنین انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری این ورق‌ها موجب شده است که بتوان طراح‌ها و اشکال مختلف این لوازم را تولید و به بازار عرضه کرد.

دیگر کاربردهای ورق گالوانیزه چه هستند؟

از دیگر کاربردهای ورق‌های گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تولید ابزارآلات مربوط به اسلحه‌سازی
  • تولید تابلو
  • تولید بیلبوردهای تبلیغاتی
  • تولید پارتیشن‌ها
  • ساخت لوله‌های بخاری
  • ساخت مخازن سوخت
  • ساخت نرده
  • ساخت درب‌های کرکره‌ای
  • ساخت دوچرخه و موتورسیکلت
  • ساخت پروفیل‌ها
  • تولید سم‌پاش
  • ساخت فیلتر هوا
  • ساخت سوله
  • ساخت ساندویچ پانل
  • و…

همچنین ساخت لوازم بازی کودکان نیز کاربرد ورق گالوانیزه به‌شمار می‌آید.

خرید ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه ازجمله کاربردی‌ترین محصولات صنعتی حال حاضر بازار است که در صنایع مختلفی ازجمله خودرو‌سازی، کشاورزی، تجهیزات ترافیک، لوازم‌خانگی و… استفاده می‌شود. جهت خرید عمده مفتول گالوانیزه سرد و گرم می توانید از ظرق فروشگاه بیکوچار اقدام کنید. 

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام لحظه‌ای قیمت محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید .

سبد خرید
سایت بیکوچار دارای اپلیکیشن اندروید اختصاصی میباشد ،این اپلیکیشن را میتوانید ازینجا دانلود نمایید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
100 آیتم محصول
حساب کاربری من