preloader

بلاگ

گالوانیزه گرم چیست؟

گالوانیزه گرم چیست؟ آیا می‌دانید دلایل اهمیت ورق گالوانیزه گرم چیست و چرا اغلب این قطعات را در پروژه‌های صنعتی

گالوانیزه گرم
فهرست مطالب

گالوانیزه گرم چیست؟

آیا می‌دانید دلایل اهمیت ورق گالوانیزه گرم چیست و چرا اغلب این قطعات را در پروژه‌های صنعتی گوناگون به‌کار می‌برند؟ دلیل اصلی این موضوع، مقاومت و استحکام بالای این ورق‌ها است؛ اما وقتی به بررسی جزئیات بپردازیم، با عوامل تاثیرگذار دیگری چون هزینه بسیار پایین آن‌ها نیز مواجه می‌شویم. حال در ادامه قصد داریم به بررسی دقیق‌تر این موضوع بپردازیم تا شما نیز به میزان اهمیت این قطعات پی ببرید.

ورق گالوانیزه گرم چیست ؟

به ورق‌های فولادی که تحت فرایند گالوانیزاسیون گرم قرار می‌گیرند، ورق گرم گفته می‌شود. این کالا کاربرد و مزایای زیادی دارد و در انواع صنایع نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید تاریخچه ساخت اولین ورق‌های گرم به سال 1742 میلادی برمی‌گردد. در آن زمان، یک شیمیدان فرانسوی به‌نام ملوین روشی، سطح مقداری آهن را با فرو کردن در روی مذاب پوشاند. بعدها تمامی متخصصان از این روش الهام گرفتند و ورق‌های گالوانیزه امروزی را تولید کردند.

بررسی انواع گالوانیزه گرم

حال که متوجه شدید گالوانیزه گرم چیست، وقت آن رسیده است تا با انواع آن نیز آشنا شوید. به‌صورت کلی، این ورق‌ها بسته‌به نوع پوششی که برای آن‌ها در نظر می‌گیرند، به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند.

پوشش روی

دسته اول همان ورق‌های معمولی هستند که برای پوشش آن‌ها از روی خالص استفاده می‌کنند.

پوشش روی ـ آلومینیوم

دسته دوم، پوششی ترکیبی از روی و آلومینیوم دارند. (مقدار روی و آلومینیوم با یکدیگر مساوی است.)

پوشش روی ـ آهن

این پوشش از مخلوط روی و مقدار کمی آهن تشکیل شده است.

انواع گالوانیزه گرم

پوشش آلومینیوم ـ روی

برای دسته آخر نیز پوششی از آلومینیوم و اندکی روی در نظر می‌گیرند.

به‌خاطر داشته باشید که کیفیت پوشش ورق‌های گرم با یکدیگر متفاوت است؛ درواقع، پوشش‌دهی این کالا با سه نوع کیفیت معمولی، متوسط و کششی انجام می‌شود و درهر پروژه بسته‌به شرایط موجود، نوع خاصی از آن را به‌کار می‌برند. (مسلما قیمت ورق‌های با کیفیت‌تر بالاتر است.)

مراحل تولید گالوانیزه گرم چیست؟

فرایند تولید گالوانیزه گرم چیست و چطور سطح این ورق‌ها را می‌پوشانند؟ پاسخ این سوال را به‌طور مفصل در ادامه ذکر کرده‌ایم.

آماده‌سازی

در مرحله اول، سطح ورق‌های فولادی را از طریق چربی‌زدایی و اسیدشویی برای گالوانیزاسیون گرم آماده می‌کنند.

گالوانیزاسیون

در این مرحله، ورق‌های فولادی آماده‌شده را در حوضچه‌ای از مواد مذاب با دمای خاص فرو می‌برند تا پوشش موردنظر روی سطح آن‌ها تشکیل شود. (زمان و میزان قرارگیری ورقه‌های فولادی در ماده مذاب از قبل تعیین شده است و هر تغییری در این موضوع، موجب کاهش کیفیت فرایند پوشش‌دهی می‌شود.)

بازرسی ورق‌ها

در انتها، متخصصان ورق‌های گرم را مورد بررسی قرار می‌دهند و تغییرات موردنیاز را روی آن‌ها اعمال می‌کنند تا کاملا قابل استفاده شوند، مانند خنثی‌کردن اسیدهای باقی‌مانده، حذف قطعات معیوب و غیره.)

بررسی ویژگی‌ها و مزایای گالوانیزه گرم

در پاسخ به این سوال که مزایای گالوانیزه گرم چیست، باید بگوییم این ورق‌ها مزیت‌های بسیار زیادی دارند و همین موضوع باعث شده است که اولین انتخاب افراد برای پیش‌برد پروژه‌های صنعتی باشند. این مزایا عبارت‌اند از:

هزینه پایین

به‌طورکلی، هزینه‌های گالوانیزاسیون گرم بسیار پایین‌تر از روش‌های دیگر است؛ به‌همین‌خاطر، اغلب تولیدکنند‌ه‌ها روی اندود کردن ورق‌های فولادی را به شیوه‌های دیگری چون رنگ‌آمیزی و غیره ترجیح می‌دهند.

سرعت بالا

فرایند گالوانیزاسیون گرم با سرعت بسیار بالایی اجرا می‌شود. (حتی امکان روی اندود کردن چندین ورق به‌طور همزمان نیز وجود دارد). این در حالی است که روش‌های دیگر پوشش‌دهی مانند رنگ‌آمیزی، به ساعت‌ها زمان نیاز دارند.

مقاومت بالای ورق‌های گرم

برای پوشاندن سطح ورقه‌های فولادی اغلب از فلز روی استفاده می‌کنند. این فلز مقاومت بسیار بالایی در برابر عواملی چون خوردگی و زنگ‌زدگی دارد. حال اگر تولیدکنندگان فرایند گالوانیزاسیون را با فلزات دیگری چون کروم، برنج، نیکل و غیره پیش ببرند، هیچگاه محصول نهایی آن‌ها استحکام بالایی نخواهد داشت. از دیگر مزایای گالوانیزه گرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکل‌پذیری عالی
  • مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی، آسیب‌های مکانیکی، رطوبت و غیره
  • حمل‌ونقل بسیار راحت
  • دوام و ماندگاری بالا
  • پاکسازی سریع و ساده
  • امکان بازرسی راحت با چشم و بدون نیاز به دستگاه‌های خاص
  • آماده‌سازی در کوتاه‌ترین زمان

موارد ذکرشده جزو مهم‌ترین فواید ورق‌های گالوانیزه گرم به‌شمار می‌آیند.

کاربرد گالوانیزه گرم چیست؟

این ورق‌ها کاربردهای بسیار متنوعی دارند که در ادامه آن‌ها را ذکر کرده‌ایم.

  • تجهیزات پتروشیمی برای ساخت مبدل‌های حرارتی، کویل‌های برج خنک کننده، تجهیزات برق‌رسانی و برج‌ها و تیرک‌های سخت‌افزار
  • ساختمان‌سازی برای بتن‌های پیش ساخته و کف پل‌های در تماس با آب خورنده و کلریدها
  • صنایع کشاورزی برای تولید ماشین‌آلات گوناگون
  • لوازم خانگی (انواع یخچال، کولر، آبگرمکن)
  • صنایع پال‌سازی
  • کشتی‌سازی برای ساخت اسکله، ستون‌ها و خط آهن‌های دریایی، کانکس و کانتینر
  • تولید اتوبان‌ها، تابلوها و پایه چراغ‌ها

گالوانیزه گرم چیست

به‌صورت کلی می‌توان گفت در هرپروژه‌ای که مربوط به خاک، آب و اتمسفر باشد، از گالوانیزه گرم استفاده می‌کنند؛ زیرا ورق‌های گرم در مقابل این عوامل، دوام و استحکام مناسبی دارد. مفتول گالوانیزه گرم نوعی محصول از این ورق ها است که در صنایع مختلف نیز از آن استفاده می شود. 

پاسخ به چند سوال کوتاه

در این بخش، به چند سوال کوتاهی که احتمالا در ذهن شما نیز ایجاد شده است پاسخ می‌دهیم.

  • قیمت این ورق‌های باتوجه‌به عوامل گوناگونی چون نوع و کیفیت پوشش، میزان ضخامت و ابعاد، برند تولیدکننده و غیره مشخص می‌شود. بااین‌اوصاف نمی‌توان قیمت دقیقی برای آن‌ها ذکر کرد. افراد تنها در حین خرید این قطعات از قیمت آن‌‌ها مطلع می‌شوند.
  • ورق گالوانیزه گرم و سرد تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند؛ به‌عنوان مثال، فرایند تولید آن‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است. همچنین میزان ضخامت، ظاهر، کاربرد و حتی دوام آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. این موضوع باعث شده است از این دو نوع ورق فولادی، در پروژه‌های گوناگون استفاده کنند.
  • عموما فرایند گالوانیزاسیون تنها 4 الی 5 دقیقه زمان می‌برد.
  • در کارخانه‌های تولیدی، ورق‌های فولادی را با ضخامت‌های مختلف روی‌اندود می‌کنند.

آگاهی از این موارد، به افزایش شناخت شما از این ورق‌ها کمک می‌کند.

گالوانیزه، محصولی پرکاربرد در صنایع گوناگون

گالوانیزه گرم ورق فولادی ساده‌ای است که با غوطه‌وری در مواد مذاب روی‌اندود می‌شود تا میزان مقاومت و استحکام آن افزایش یابد. درحال‌حاضر، ورق‌های گرم جزو پرکاربرترین قطعات فولادی هستند و از آن‌ها در انواع پروژه‌های صنعتی مختلف (از تولید تجهیزات پتروشیمی گرفته تا ساختمان‌سازی، کشاورزی و غیره) نیز استفاده می‌کنند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام لحظه‌ای قیمت محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید .

سبد خرید
سایت بیکوچار دارای اپلیکیشن اندروید اختصاصی میباشد ،این اپلیکیشن را میتوانید ازینجا دانلود نمایید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من