preloader

بلاگ

راویز کاری سقف چیست؟

این روزها، در طراحی و ساخت بناهای ساختمانی، زیبایی و امنیت به‌عنوان دو فاکتور مکمل به‌کار می‌روند. معماران ساختمانی سعی

راویز کاری سقف چیست
فهرست مطالب

این روزها، در طراحی و ساخت بناهای ساختمانی، زیبایی و امنیت به‌عنوان دو فاکتور مکمل به‌کار می‌روند. معماران ساختمانی سعی دارند تا برای ساخت بناهای مختلف، از جدیدترین و استانداردترین روش‌های روز استفاده کنند. یکی از عواملی که در بهبود مقاومت و همچنین نمای داخلی ساختمان‌ها تاثیر زیادی دارد، استفاده از سقف کاذب است. در این مقاله‌، قصد داریم شما را با سقف کاذب رابیتسی و راویز‌ کاری سقف آشنا کنیم.

راویز‌ کاری سقف چیست؟

راویز (رابیتس) یکی از محصولات ساختمانی پرکاربرد و پربازده است که در بخش‌های مختلف ازجمله سقف‌های کاذب به‌کار گرفته می‌شود. سقف کاذب به‌صورت جداگانه به سازه بنا متصل می‌شود. از آنجا که با اتصال سقف کاذب، وزن آن به سقف اصلی ساختمان منتقل می‌شود، بهتر است در ساخت آن، مواد اولیه و قطعات سبک به‌کار برود تا بدنه بنا، فشار و وزن بیش از حدی را تحمل نکند.

یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها در این زمینه، راویز‌کاری است. رابیتس یا راویز درواقع، ورقه‌های فولادی گالوانیزه و شبکه‌ای‌ هستند که با استفاده از اتصالات مناسب در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این ورقه‌های فولادی از استحکام و درعین‌حال انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند. سطح این شبکه‌ها با روکش گچی پوشانده می‌شود و درنهایت، زیبایی فضای داخلی بنا را چند برابر می‌کند. اتصال این نوع سقف کاذب در شیروانی‌ها چندان معمول نیست؛ بااین‌حال، بعضا پیش می‌آید که از راویز سقف در شیروانی برای بالا بردن مقاومت آن استفاده کنند.

رابیتس‌کاری سقف چه مزایایی دارد؟

راویز‌ کاری سقف با گچ، با مزایای زیادی که به‌همراه دارد، توانسته است به یکی از رایج‌ترین روش‌های طراحی سقف در ساختمان‌سازی تبدیل شود. این شیوه، چه در بین معماران و چه در بین افراد عادی، از محبوبیت خاصی برخوردار است. مزایای عمده استفاده از سقف راویزی از این قرار است.

  • زیبایی ظاهری:

راویز‌کاری ساختمان امکان اجرای طرح‌های متنوعی را در دیوارها، ستون‌ها و سقف بنا ایجاد می‌کند که نقش اساسی‌ای در جلوه ظاهر بنا دارد. این فرایند طراحی ساختمان را مطابق با سلیقه‌های مختلف ممکن می‌سازد. همچنین اجرای رابیتس‌کاری برای نورپردازی مخفی سقف بسیار رایج و پرطرفدار است.

  • افزایش سرعت عمل در کار:

رابیتس‌بندی سقف، با سرعت نسبتا بالایی انجام می‌شود و اجرای آن در مقایسه با روش‌های دیگر، در مدت زمان کمتری صورت می‌گیرد.

 

راویز کاری سقف چیست ؟؟

  • یکدست‌سازی سطح سقف:

راویز‌ کاری سقف با روکش گچ بهترین روش برای ازبین‌بردن ترک‌ها و داشتن سقفی صاف و یکدست است.

  • دردسترس‌بودن تجهیزات:

خوبی دیگر سقف راویزی در این است که تجهیزات موردنیاز آن به‌راحتی در بازار پیدا می‌شود و نیازی نیست برای خرید عمده رابیتس یا خریدهای جزئی تر، زمان زیادی صرف کنید.

  • مقاومت و دوام بالا:

راویز‌کاری ساختمان یکی از استانداردترین شیوه‌ها در پروسه ساخت‌وساز است که دوام و تحمل وزن بالایی دارد و در مقایسه با روش‌های دیگر، کمتر به تعمیر و بازسازی نیاز پیدا می‌کند.

  • مقرون‌به‌صرفه:

علاوه‌بر همه مزایایی که در اجرای سقف رابیتس وجود دارد، هزینه آن نیز بسیار معقول است. اگر تمام مراحل به‌صورت اصولی و دقیق طی شوند، تا مدت‌های طولاتی به تعمیر نیاز پیدا نمی‌کنند؛ این یعنی کاهش هزینه‌های ساختمانی در بلندمدت.

اجزای مختلف سقف رابیتس

برای اجرای سقف کاذب رابیتس، اجزا و قطعات مختلفی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به شیوه‌ای کاملا اصولی با هم چفت می‌شوند. درصورتی‌که یکی از این قطعات به‌درستی نصب نشود یا از کیفیت مناسب برخوردار نباشد، ایمنی ساختمان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. بنابراین حتی انتخاب رابیتس مناسب از برند مناسب هم باید در فاکتورهای خرید لحاظ شود. در حال حاضر انواع رابیتس ایران و رابیتس مسعود از برندهای مطرح ایرانی هستند. این اجزا شامل این موارد هستند.

میلگرد آویز

میلگرد آویز وظیفه دارد تا وزن و سنگینی سقف کاذب را به تیرآهن‌ها (سقف اصلی) انتقال دهد. میلگردهای آویز از طریق خم‌شدن بخش انتهایی‌شان برای جوشکاری و اتصال به اجزای دیگر آماده می‌شوند.

نبشی باربر

این نبشی‌ها هستند که وزن سقف کاذب را از میلگرد آویز به سقف اصلی منتقل می‌کنند. نبشی‌ها عموما در گوشه و کنج سقف نصب می‌شوند و اندازه آن‌ها با توجه به سنگینی بار از 3 تا 5 سانتی‌متر تغییر می‌کند.

پل یا توری رابیتس

پل‌ها توری‌های فلزی‌ای هستند که از اتصال مفتول‌های گالوانیزه به یکدیگر شکل می‌گیرند و بخش اصلی سقف کاذب رابیتس را تشکیل می‌دهند.

مفتول گالوانیزه

سیم‌های ظریف گالوانیزه هستند که از انعطاف و همچنین مقاومت خوبی برخوردارند. این مفتول‌ها خاصیت ضدزنگ دارند و برای اتصال توری رابیتس به میلگردها و نبشی‌ها به‌کار می‌روند.

اندود گچی

بعد از اینکه عملیات راویزکاری تمام شد، نوبت به مرحله گچ‌کاری می‌رسد. در این مرحله، توری رابیتس را با گچ به‌طور کامل پر می‌کنند و بعد از یکدست کردن سطح آن، طرح موردنظر را رویش پیاده می‌کنند.

مراحل راویز کاری سقف

راویز کاری سقف با گچ مهارتی تخصصی است که هرکسی از پس انجام دادن آن برنمی‌آید. همان‌طور که گفته شد، اجزا و قطعات مختلفی در پروسه رابیتس‌کاری سقف وجود دارد که یک فرد ماهر و باتجربه باید با نحوه سرهم‌کردن و اتصال آن‌ها به‌خوبی آشنایی داشته باید. در این قسمت، برای آشنایی بیشتر، مراحل اجرای طرح سقف کاذب با رابیتس را ذکر می‌کنیم.

  1. در اولین مرحله، میلگردهایی با اندازه و فاصله استاندارد، به‌شکل عمودی روی سقف نصب می‌شوند تا توری بتواند بر آن سوار شود.
  2. میلگردها باید با استفاده از شلنگ تراز یا تراز لیزری میزان ‌شوند تا سطح هموار و یکدستی داشته باشند.
  3. نبشی‌های باربر در کنج‌ها و کناره‌ها قرار می‌گیرند تا امکان اتصال سقف کاذب به میلگردهای آویزی به‌وجود بیاید.
  4. میلگرد‌های فرعی با فاصله استاندارد (نهایتا 25 سانتی‌متر) نصب می‌شوند و طرح اولیه را مشخص می‌کنند.
  5. پل یا توری رابیتس از طریق جوشکاری یا استفاده از سیم رابیتس‌بندی به دیگر قطعات متصل می‌شود.
  6. توری رابیتس با گچ سفید پر شده و سطح آن با ملات سیمان و پودر سنگ روکش می‌شود.
  7. آستر و روکش پایانی روی کار کشیده می‌شود تا طرح نهایی پیاده شود.

راویز کاری سقف چیست

راویز کاری سقف با گچ

در راویز کاری سقف با گچ، دست طراح ساختمانی برای نوآوری و خلاقیت باز است تا بتواند باتوجه‌به معیارهایی که در ذهن دارد، به‌سراغ راویزکاری ساده یا پر از جزئیات برود. عموما برای دقیق‌تر شدن جزئیات، ابتدا نقشه رابیتس کاری به صورت سه‌بعدی در نرم‌افزار اتوکد ترسیم می‌شود و بعد از تایید نقشه، طرح را به اجرا درمی‌آورند.

راویز رابیتس کاری سقف پذیرایی

طبیعی است که برای طراحی سقف در اتاق پذیرایی، جزئیات بیشتری به کار گرفته می‌شود. اتاق پذیرایی به عنوان فضای اصلی خانه شناخته می‌شود؛ به همین خاطر طرح رابیتس سقف، تاثیر فوق‌العاده‌ای در به چشم آمدن نما و دکوراسیون داخلی می‌گذارد. پیاده کردن ایده‌های خاص و شکیل، مثل اجرای رابیتس کاری و نور مخفی سقف در کنار همدیگر، گیرایی خانه را چندین برابر می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با رابیتس، مزایا و همچنین نحوه به‌کار بستن آن آشنا کنیم. به‌طور خلاصه باید گفت رابیتس یا راویز که ممکن است به اشتباه به آن رابیت و راویس نیز بگویند، نوعی از مصالح ساختمانی است که در اجرای سقف‌های کاذب بسیار پرکاربرد است. در راویز کاری سقف، اجزا و قطعات گوناگونی استفاده می‌شوند که به شرط کیفیت بالا، امنیت سازه را چند برابر می‌کنند. نصب رابیتس و گچ‌کاری روی آن، باید توسط افراد متخصص انجام بگیرد تا سطح سقف ترک برندارد یا به‌اصطلاح شکم نیاورد.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام لحظه‌ای قیمت محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید .

سبد خرید
سایت بیکوچار دارای اپلیکیشن اندروید اختصاصی میباشد ،این اپلیکیشن را میتوانید ازینجا دانلود نمایید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من