preloader

بلاگ

انواع ورق گالوانیزه

به ورق‌های فولادی ساده‌ای که تحت فرایند گالوانیزاسیون قرار گرفته‌اند، ورق گالوانیزه می‌گویند. این ورق‌ها جزو پرکاربردترین کالاهایی هستند که

انواع ورق گالوانیزه
فهرست مطالب

به ورق‌های فولادی ساده‌ای که تحت فرایند گالوانیزاسیون قرار گرفته‌اند، ورق گالوانیزه می‌گویند. این ورق‌ها جزو پرکاربردترین کالاهایی هستند که در انواع پروژه‌های صنعتی (مانند ساختمان‌سازی، خودروسازی و غیره) مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید درنظر داشته باشید که این محصول انواع گوناگونی دارد و هریک از مدل‌های آن نیز در پروژه‌ای خاص به‌کار می‌رود. حال اگر می‌خواهید به‌طور کامل با انواع ورق گالوانیزه آشنا شوید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

انواع فرمینگ ورق گالوانیزه

منظور از فرمینگ ورق گالوانیزه همان شکل و طرح ظاهری ورق‌ها است. این ورق‌ها از نظر شکل ظاهری یا همان فرمینگ به 3 دسته زیر تقسیم می‌شوند.

طرح سفال

یکی از انواع ورق گالوانیزه‌ها از نظر فرم و شکل ظاهری، سفالی است. این محصول که با نام‌ دیگر تیپ پالرمو هم شناخته می‌شود حدود 50 صدم میلی‌متر ضخامت دارد. ورق‌های سفالی از مشخصات خاصی برخوردار هستند که ازجمله می‌توان به سبک بودن، طول عمر بالا، عدم شکستگی در طولانی مدت، قدرت استحکام عالی، ایمنی مناسب و زیبایی ظاهری اشاره کرد. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند که از این نوع ورق گالوانیزه برای ساخت سقف‌های شیروانی استفاده کنند.

ذوزنقه

طرح ذوزنقه از دیگر طرح‌های فرمینگ گالوانیزه است. این نوع ورق‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است، به ذوزنقه شباهت دارند و خود نیز به چند دسته مختلف نما، آبرو، پامپا و غیره تقسیم می‌شوند. باید بدانید شکل ظاهری انواع ورق‌های ذوزنقه یکسان است؛ اما از جهت کاربرد با یکدیگر متفاوت‌اند.

معرفی انواع ورق گالوانیزه

مهم‌ترین ویژگی این ورق‌ها

  • قیمت کاملا اقتصادی دارند.
  • طراحی ظاهری آن‌ها بسیار زیباست.
  • کاملا سبک هستند.
  • ضدرطوبت‌اند و هیچ آبی به داخل آن‌ها نفوذ نمی‌کند.
  • در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله از ایمنی بالایی برخوردار هستند.

از انواع ورق گالوانیزه ذوزنقه در پروژه‌های زیر استفاده می‌کنند.

  • ساخت سقف شیروانی
  • ساخت سوله‌های ورزشی و صنعتی
  • برای حصارکشی زمین‌ها و ساختمان‌ها
  • استفاده به‌عنوان ساندویچ پانل سقفی

همان‌طور که متوجه شدید ورق‌های ذوزنقه‌ای خود انواع گوناگونی دارند؛ به‌عنوان مثال، طرح‌های پامپای آن‌ را در پوشش داخلی سقف و دیوار ساختمان‌ها و طرح‌های عرشه فولادی آن را در سقف ساختمان‌ها به‌کار می‌برند.

شادولاین

سومین نوع ورق‌ گالوانیزه از نظر فرمینگ، شادولاین نام دارد. این نوع ورق‌ها طراحی ظاهری بسیار خاص و چشم‌نوازی دارند و اغلب نیز برای ساختن سقف خانه‌های شیروانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین تفاوت فرم شادولاین با ذوزنقه و سفالی در قیمت آن است؛ این نوع ورق گالوانیزه به‌دلیل طراحی بصری زیباتر، همیشه با هزینه‌ای بیشتر از دو فرم دیگر به‌فروش می‌رسد.

انواع ورق گالوانیزه از نظر پوشش

ورق‌های گالوانیزه از نظر پوشش به دو نوع سرد و گرم تقسیم می‌شود. در این بخش، به نحوه ساخت این ورق‌ها و بررسی تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر می‌پردازیم.

گالوانیزاسیون گرم

در پوشش‌دهی به‌روش گرم، ورق‌های فولادی را در حوضچه‌ای از مواد مذاب (روی ذوب شده) فرو می‌برند و سپس آن را خارج می‌کنند. به‌این‌صورت لایه‌ای جدید روی ورق‌ها ایجاد می‌شود. بعدها این لایه را با اسیدشویی و چربی‌زدایی کاملا صاق و صیقلی می‌کنند.

گالوانیزاسیون سرد

در گالوانیزاسیون سرد، به‌جای فرو کردن ورق‌ها در داخل مواد مذاب، آن‌ها را با یک محلول خاص الکترولیتی آغشته می‌کنند. به‌این‌صورت پوششی صاف و یکدست روی ورق‌ها ایجاد می‌شود.

تفاوت مهم پوشش سرد و گرم

در این بخش، به تفاوت مهم پوشش گرم و سرد می‌پردازیم.

روش ساخت مختلف

اولین و مهم‌ترین تفاوتی که بین انواع ورق‌ گالوانیزه سرد و گرم دیده می‌شود، روند تولید متفاوت آن‌ها است. این موضوع باعث می‌شود که دو ورق از نظر ویژگی‌های فنی، مقدار مقاومت و غیره نیز با یکدیگر فرق داشته باشند.

تفاوت ظاهری

ورق‌های گالوانیزه سرد و گرم از نظر شباهت ظاهری و میزان ضخامت کاملا با یکدیگر متفاوت‌اند. (ورق‌های با پوشش گرم همیشه ضخامت بیشتری دارند.)

کاربردها

ورق‌های سرد در پروژه‌های گوناگونی چون ساخت محصولات بهداشتی، قطعات خودرو و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل، ورق‌های گرم را برای تولید دکل‌های مخابراتی، گاردریل‌ها، دکل‌های فشار قوی، تیرهای برق، لوله‌های آب و غیره به‌کار می‌برند.

دوام و ماندگاری

ورق‌های گالوانیزه گرم به‌دلیل ضخامت بیشتر، دوام و طول عمر بالاتری درمقایسه با ورق‌های گالوانیزه سرد دارند.

انواع ورق گالوانیزه رنگی

منظور از انواع ورق‌ گالوانیزه رنگی همان ورق‌های سفالی، ذوزنقه و شادولاین است. این محصولات طی فرایندی خاص، رنگ‌آمیزی می‌شوند تا در پروژه‌هایی خاص مورد استفاده قرار بگیرند. (اغلب با ورق‌های رنگی سقف شیروانی خانه‌ها را می‌سازند. دلیل اصلی افراد برای انتخاب این نوع ورق‌ها، ظاهر زیبا و مقاومت و دوام بالای آن‌ها است)

انواع گالوانیزه

انواع ورق گالوانیزه از نظر ضخامت

این نوع ورق‌های صنعتی با ضخامت‌های گوناگون 0.18 تا 6 میلی‌متر تولید می‌شوند. باید در نظر داشته باشید که ورق نارک‌تر میزان مقاومت کمتری هم دارد.

در پروژه‌های مختلف، علاوه‌بر در نظر گرفتن پوشش، شکل ظاهری و رنگ ورق‌ها، ضخامت و ابعاد آن‌ها را نیز در نظر می‌گیرند؛ به‌عنوان مثال، در زمان ساخت سقف شیروانی به،سراغ ورق‌های رنگی با پوشش گرم و ضخامت بالا می‌روند؛ زیرا سقف خانه‌ها علاوه‌بر ظاهر زیبا، باید مقاومت مناسبی هم داشته باشد؛ ازاین‌رو، نمی‌توان برای ساخت آن‌ها از ورق‌هایی با ضخامت پایین استفاده کرد.

مزایای ورق‌های گالوانیزه

انواع ورق گالوانیزه مزایا و فواید بسیار مهمی دارند که باعث شده است در اغلب صنایع مورد استفاده قرار بگیرند. مزایا و فواید بسیار مهم آن‌ها را در ادامه ذکر کرده‌ایم.

قیمت بسیار اقتصادی

اولین فواید ورق‌های گالوانیزه این است که قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند.

مقاومت بالا

این نوع ورق‌ها در مقایسه با سایر ورق‌های آهنی موجود در بازار، از میزان دوام و کیفیت بیشتری برخوردار هستند.

هزینه تعمیر مناسب

ورق‌های گالوانیزه درصورت آسیب‌دیدگی، با کمترین هزینه تعمیر می‌شوند.

پوشش رنگی

این نوع ورق‌ها قابلیت رنگ‌پذیری دارند؛ ازاین‌رو، می‌توان از آن‌ها در پروژه‌های مختلفی استفاده کرد.

نکته نهایی که باید بدانید

در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع ورق گالوانیزه آشنا کنیم. به‌صورت‌کلی، این محصول دسته‌بندی متفاوتی دارد و هر نوع از آن در پروژه‌ای خاص به‌کار می‌رود. با این تفاسیر، اگر شما نیز به‌زودی قصد دارید برای رسیدگی به کارهای خود این کالا را تهیه کنید، باید به نوع و کاربردهای آن توجه کافی داشته باشید تا با انتخاب اشتباه متضرر نشوید.

جهت خرید عمده مفتول یا خرید عمده الکترود یا رابیتس می توانید همین حالا از فروشگاه بیکوچار دیدن کنید. 

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام لحظه‌ای قیمت محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید .

سبد خرید
سایت بیکوچار دارای اپلیکیشن اندروید اختصاصی میباشد ،این اپلیکیشن را میتوانید ازینجا دانلود نمایید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من