preloader

بلاگ

ورق گالوانیزه چیست؟

آیا می‌دانید ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردهایی دارد؟ گالوانیزه ازجمله پرکاربردترین محصولات فولادی است که در صنایع گوناگون مورد

فهرست مطالب

آیا می‌دانید ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردهایی دارد؟ گالوانیزه ازجمله پرکاربردترین محصولات فولادی است که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع، مزیت‌های عالی این کالا موجب کارایی عالی آن شده است. در ادامه، شما را بیشتر با فواید و کاربردهای این محصول آشنا می‌کنیم.

گالوانیزه چیست؟

در پاسخ به این سوال که گالوانیزه چیست، باید بگوییم منظور از گالوانیزه، ورق‌ فولادی ساده‌ای است که طی فرایندی مخصوص (نورد گرم و سرد) تولید و سپس روی‌ اندود می‌شود. به این صورت مقاومت ورقه‌ها بالا می‌رود و نسبت به نم‌ورطوبت و سایر عوامل آسیب‌زای خارجی دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود. طبق آمار به‌دست آمده، عمر مفید این محصول حدود 50 سال است.

ویژگی ورق گالوانیزه چیست؟

ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های ورق‌های گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • این ورق‌ها به‌سادگی جوشکاری می‌شوند.
  • ظاهر براقی دارند.
  • هزینه‌های مربوط به تولید، نگه‌داری و تعمیر آن‌ها نسبت‌به ورق‌های دیگر بسیار پایین است.
  • قیمت این ورق‌ها با توجه به آلیاژی که با آن گالوانیزه شده‌اند مشخص می‌شود.
  • عموما 1 الی 1.25 متر هستند.
  • شکل‌پذیری عالی دارند.
  • در عین انعطاف‌پذیری، استحکام بسیار بالایی دارند.
  • در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی نیز مقاوم‌اند.
  • ساخت و استفاده به عنوان مفتول گالوانیزه گرم و سرد در صنایع مختلف 

این ویژگی‌ها باعث شده است در اغلب پروژه‌های صنعتی مورداستفاده قرار بگیرند.

مزایای ورق گالوانیزه چیست؟

ورق‌های گالوانیزه چندین مزیت اساسی دارند که باعث محبوبیت آن‌ها شده است. در این بخش، مزایای آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

بررسی ساده ورق‌ها

برای بررسی پوشش‌های گالوانیزه، نیازی به آزمایش‌های مخصوص نیست؛ زیرا تنها از طریق چشم و به‌صورت ظاهری قابل کنترل هستند.

ورق گالوانیزه

هزینه بسیار پایین

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر کردیم، این ورق‌ها نسبت‌به ورق‌های دیگر، هزینه تولید، نگه‌داری و تعمیر کمتری دارند؛ ازاین‌رو، آن‌ها را در پروژه‌های گوناگون به‌کار می‌برند تا هزینه‌ها را تا جای ممکن کاهش دهند.

طول عمر بالا

روی اندود کردن این ورق‌ها منجر به افزایش کیفیت، استحکام و مقاومت آن‌ها می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، به‌مرور زمان دچار خوردگی یا زنگ‌زدگی نمی‌شوند. این ویژگی‌ها باعث شده است طول عمر ورق‌های گالوانیزه نسبت‌به ورق‌های صنعتی دیگر بسیار بیشتر باشد.

صرف زمان کوتاه

یکی از مهم‌ترین فواید ورق‌های گالوانیزه این است که آماده‌سازی، رنگ، اجرا و بازرسی آن‌ها زمان کوتاهی دارد؛ بنابران، اغلب افراد ترجیح می‌دهند برای افزایش سرعت انجام پروژه‌های خود، از این محصول استفاده کنند.

قابل اعتماد

این نوع ورق‌ها براساس استانداردهای جهانی تولید می‌شوند؛ به‌همین‌خاطر، کاملا قابل اعتماد هستند و با اطمینان خاطر می‌توان کامل آن‌ها را در پروژه‌های گوناگون به‌کار گرفت.

دوام عالی

این ورق‌ها دوام بسیار بالایی دارند و در مقابل عواملی چون خوردگی، زنگ‌زدگی، سایش، صدمات مکانیکی و غیره کاملا مقاوم هستند.

کاربردهای ورق های گالوانیزه

سوال مهمی که برای اغلب افراد ایجاد می‌شود این است که کاربردهای ورق گالوانیزه چیست؟ این محصول در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم.

لوازم خانگی

در این صنعت، برای ساخت انواع کولر، لباسشویی، ظرفشویی، یخچال و غیره این ورق‌ها را به‌کار می‌برند.

صنعت خودروسازی

در صنعت خودروسازی، برای تولید درب قطعات از این ورق‌ها استفاده می‌کنند.

سیلوهای گالوانیزه

درحال‌حاضر، برای ساخت انواع سیلوهای آهنی از ورق گالوانیزه بهره می‌برند. (سیلو به انبارهایی گفته می‌شود که در آن‌ها مواد غذایی خاصی را برای مدتی طولانی نگه‌داری می‌کنند)

تجهیزات ترافیکی

برای ساخت گارد، ریل‌های طرح‌های ترافیکی نیز از این محصول استفاده می‌کنند.

صنعت ساختمان‌سازی

تولید ساندویچ پانل‌های صنعت ساختمان‌سازی تنها با ورق گالوانیزه ممکن است.

صنعت برق و الکترونیک

در صنعت برق و الکترونیک نیز برای تولید انواع سیم‌کشی‌ها، قطعات پوششی و غیره، ورق گالوانیزه را به‌کار می‌برند.

ورق گالوانیزه رنگی چیست؟

آیا می‌دانید ورق گالوانیزه رنگی چیست و چه تفاوتی با ورق‌های معمولی دارد؟ باید بدانید گالوانیزه رنگی همان ورق معمولی با رنگ‌آمیزی خاص است. با توجه‌به این تعریف، محصولات ساده و رنگی تنها از نظر ظاهری و کاربرد با یکدیگر متفاوت‌اند و از جهت کیفیت و مشخصه‌های فنی، کاملا یکسان هستند.

به‌طورکلی، از ورق‌های رنگی در محیط‌هایی با رطوبت بسیار بالا استفاده می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال، در شمال کشور برای ساختن سقف شیروانی خانه‌ها، این کالا را به‌کار می‌برند. از طرفی، این محصولات نسبت‌به ورق‌های ساده قیمت بالاتری دارند؛ زیرا فرایند تولید آن‌ها طولانی‌تر است.

انواع ورق گالوانیزه

حال که متوجه شدید ورق گالوانیزه چیست، وقت آن رسیده است که بدانید این محصول صنعتی به چند دسته تقسیم می‌شود.

انواع گالوانیزه از نظر ضخامت، ابعاد و قطر

ورق‌های گالوانیزه را از نظر ضخامت، ابعاد و قطری که دارند به چند دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند. عموما ابعاد آن‌ها بین 80 تا 150 متر مربع است.

انواع ورق‌ها از نظر پوشش

گالوانیزه از نظر پوشش به دو نوع سرد و گرم تقسیم می‌شود. در روش گالوانیزاسیون سرد، ورق‌ها در دمای پایین و از طریق یک محلول خاص الکترولیتی آبکاری می‌شوند تا پوشش صاف، یکدست و نازک روی آن‌ها قرار بگیرد.

در گالوانیزاسیون گرم، ابتدا ورقه‌های فولادی را از طریق اسیدشویی و چربی‌زدایی کاملا تمیز می‌کنند؛ سپس آن را در حوضچه‌ای مخصوص که از روی مذاب پر شده قرار می‌دهند. به این صورت پوششی بادوامی روی آن‌ها ایجاد می‌شود.

ورق گالوانیزه چیست؟

دسته‌بندی گالوانیزه‌ از نظر شکل ظاهری

ورق‌های گالوانیزه از نظر شکل ظاهری نیز به سه دسته مختلف بدون گل، گل ریز و گل درشت تقسیم می‌شوند.

آیا این ورق‌ها معایبی هم دارند؟

به‌صورت کلی، این نوع ورق‌ها معایب زیادی ندارند؛ تنها مشکلشان این است که نحوه جوشکاری سخت‌تری نسبت‌به آهن معمولی دارند. از طرفی، در زمان جوشکاری‌شان، گازهایی سمی در محیط پخش می‌شود که در دراز مدت می‌توانند آسیب‌های بدنی مختلفی به افراد وارد کنند. با وجود این، تابه‌حال هیچ محصول دیگری نتوانسته است جایگزین گالوانیزه شود؛ ازاین‌رو، در بیشتر پروژه‌های صنعتی آن را به‌کار می‌برند و تلاش کمپانی‌ها این است که با راهکارهایی مناسب مانند ماسک و پوشش خاص، جوشکاران را از اسیب این گازها در امان نگه دارند.

گالوانیزه، پرکاربردترین محصول صنعتی

گالوانیزه ورقی فولادی با روکش ضدزنگ است که در صنایع گوناگونی چون، ساختمان‌سازی، لوازم خانگی، خودروسازی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال که در این مقاله متوجه شدید ورق گالوانیزه چیست و چه مزایا و کاربردی دارد، می‌توانید تجربیات شخصی خود را درباره این محصول در قسمت نظرات ثبت کنید. همچنین جهت خرید عمده مفتول یا خرید عمده مفتول سیاه و یا هر گونه مفتول گالوانیزه سرد و گرم می توانید همین حالا با مشاورین ما تماس برقرار کنید. 

 

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام لحظه‌ای قیمت محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید .

سبد خرید
سایت بیکوچار دارای اپلیکیشن اندروید اختصاصی میباشد ،این اپلیکیشن را میتوانید ازینجا دانلود نمایید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من